- Kattogó hang

Az egyik hibát nagyon könnyű észlelni mert kattogó hangot hallhatunk a kormányt teljesen alászedve. Ilyenkor előre, vagy hátra menetben haladva egymás után gyors, ütemes kattogó, kopogó hangot hallhatunk.

Ez a féltengely hiba tünet, akkor fordul elő ha a golyópálya megkopik, és a golyók lötyögni, zörögni kezdenek.

  • - Féltengely csukló porvédő sérülés

  • A csukló porvédője gumiból készül, így elöregszik, és kirepedezik. A féltengely csukló belülről grafitos zsírral van tömve. A kiszakadt porvédő nem védi meg a féltengely csuklót a por és a víz káros hatásaitól.
  • Ez a típusú féltengely hiba könnyen elkerülhető.
  • Ajánlott évente többször is ellenőrizni vagy ellenőriztetni a gumiharangok állapotát. A legjobb megoldás az előtt cserélni, mielőtt kiszakadnak. Árulkodó jel lehet az apró töredezés, kikeményedés.
  • Vigyázni kell magas járdára parkolásnál vagy faágon áthajtásnál mert azonnali szakadást okozhat.

  • - Féltengely csukló törés

    Csukló törésről nagyon extrém esetekben hallunk. Általában valamilyen baleset alkalmával. Ilyenkor megesik, hogy a csukló agyba rögzített része leszakad, de ez nagyon ritka.
  • Féltengely csukló vagy a szár bordázatának sérülése

    Ennek két oka is lehet
    -a belső zégeres megoldásnál a gyűrű beékelődik és a csukló lefele húzása közben a tengelyt végig marja.
    -az esetleges hirtelen kigyorsításnál a nagy nyomaték átadásakor a féltengelyt elnyalja.

  • A féltengely csukló felépítése akár belsőről vagy külsőről legyen szó ugyan olyan. Van, egy belső agy rész, mely bordázattal van ellátva és a felületén golyópálya marások találhatóak.
  • Ezt követi a golyók, amelyek segítségével átadjuk a nyomatékot. Végül következik a külső házrész, mely belső felében ugyan úgy ki van alakítva a golyó pálya. A külső részén pedig szintén bordázat található.

  • A féltengely csuklóban a bemarások teszik lehetővé, hogy az agyhoz rögzített része elforduljon arra, amerre a kormányt fordítjuk. Így oldották meg, hogy a kormányzott tengely lehessen a hajtott tengely is.

  • FÉLTENGELY SZERELÉSE
  • A gumiharang rögzítésének egyik sarkalatos pontja a bilincs. Van, szalagos, és van roppantós. A lényeg bármelyiket is használjuk, jól legyen rögzítve.

  • Zégergyűrű
  • A féltengely száron van elhelyezve a zégergyűrű, ami a csukló belsejében fog egy nútba bepattanni vagy a csuklón van egy szétfeszíthető zéger.

  • Féltengely hiba esetén fellépő káros hatások
  • Káros hatás, hogy a széthulló csuklóból a kenőanyag a fékre is kerülhet. Ez balesetveszélyes. Mindenképp takarítandó.
  • A féltengelycsukló a hajtáslánc része, ha az kikopott, lötyögésével káros rezonanciákat okoz. így károsítja a differenciálművet és a sebességváltót is.

  • Külső, belső féltengelycsukló hiba jelei és működési elve.

  • Féltengely szerepe:
  • A féltengely működése során meghajtja a kerekeket, vagyis a váltót és a hajtott kerekeket köti össze és igy adja át az autó forgatónyomatékát, teljesítményét a kerékre, az pedig az útra. Féltengely nélkül az autó nem képes haladni. Ha az egyik féltengely eltörik akkor a hajtás megszűnik, kivétel ezalól, ha az autóban zárható differenciálmű van!

  • Féltengely felépítése:

  • A féltengely 3 fő részből áll.

  • 1. Külső féltengely csukló.
  • A külső féltengely csukló a kerék felől helyezkedik el , más néven homonetikus csukló, golyós csukló!
  • A külső féltengely csukló a kerék agyba rögzül egy bordás részen keresztül és általában egy csavar rögzíti a kerékagyba. A külső féltengely csukló szerepe, hogy a kocsi kereke el tudjon mozdulni, lehessen kormányozni, tehát nem fix, a nevében is adódik, hogy csuklani tud minden irányba. A külső féltengelycsuklót egy gumiharang védi, ezt hívjuk féltengely gumiharangnak. A gumiharang rá van rögzítve bilinccsel és ezáltal védi a csuklót a külső szennyeződésektől és nedvességtől, bent tartja a kenőzsírt! A külső féltengelycsukló meghibásodás fő oka a gumiharang kirepedezése és kiszakadása, ezáltal a csuklóból távozik a zsír és bejut a kosz és nedvesség ami a tönkremenetelét okozza.

  • Külső féltengelycsukló hiba jelei:

  • Kanyarodás közben kattogó, ropogó hang a csukló felől.

  • Külső féltengelycsukló javítása:

  • A csukló javítása nem lehetéséges, új csukló vásárlásával és beszerelésével orvosolható a probléma. Van pár olyan autógyártó akinél a külső féltengelycsukló nem cserélhető külön csak komplett féltengellyel együtt.

  • 2.Féltengely rúd:
  • A féltengely rúd egy edzett fém rudazat, mindkét végén bordás, szokás bordástengelynek is nevezni. A féltengely rudazat egyik végén a külső, másik végén pedig a belső féltengelycsukló helyezkedik el.

  • Féltengely rudazat hibái:

  • A féltengely rudazat nem igazán szokott tönkretenni. Általában egy hibája van, ez pedig a törés. Törésnek is vannak előzményei. Általában mivel egy autóban a bal és jobb féltengely nem egyforma ezért a gyártók súlyozni is szokták illetve centrírozva is vannak. A felrögzített gumiágyak, súlyok alatt képes a féltengely rudazat megkopni és elgyengülni, általában ilyenkor történik a törés.

  • Féltengely rudazat nem javítható, nem hegeszthető, csak cserélni lehet!

  • Féltengelyrudazat hiba jelei:

  • Gyorsításkor rázza a kormányt a centírozatlansága miatt.

  • 3.Belső féltengelycsukló

  • A belső csukló köti össze a váltót és a féltengely rudazatot. Kialakítása több féle is lehet! Feladata, hogy a váltó kihajtásának erejét átadja a féltengelynek. Ezenfelül képes le-fel mozogni, a futómű mozgásával egyenértékűen.  A belső féltengelycsuklót ugyan úgy gumiharang védi, mint a külső csuklót és ugyan úgy zsír keni. Meghibásodás fő oka a gumiharang kirepedezése és kiszakadása, ezáltal a csuklóból távozik a zsír és bejut a kosz és nedvesség, ami a tönkremenetelét okozza.

  • Belső féltengely csukló hiba jelei:

  • Gyorsitáskor rázza a kormányt. Úgy kell ezt elképzelni, mint amikor a felni, a kerék nincs, vagy nem jól van centrírozva. De itt csak gyorsításkor rázza a kormányt, amikor a nyomatékot átadja. 

  • Belső féltengelycsukló csere egyes modelleknél lehetséges, de általában kompletten, féltengellyel együtt lehet megvásárolni.

Forrás: vizsgaztass.hu,futomuwebshop.hu

Mi az a CSP led?
Csipszintű tokozás – fényesebb ledek ...
HIBÁS ÁRAK A WEBSHOPBAN
Webáruházunkban előfordulhat, hogy egy-egy termék ára rosszul – a valós árnál lényegesen alacsonyabban – szerepel . De az igazi baj az, ha rendelés is...
Alkatrészweb
Alkatrészweb.hu
read more ⟶
Leave a comment
Note: HTML is not translated!

Legnépszerűbb termékek

Smart Fortwo 450 Ajtózár Nyitó Bowden – Első (Jobb és Bal)

Smart Fortwo 450 Ajtózár Nyitó Bowden – Első (Jobb és Bal)

Ez az új, utángyártott ajtózár nyitó kábel bowden a Smart Fortwo 450 modellekhez készült, melyeket 1..

Raktárkészlet: 3

3,000 - Ft

Motorháztető zárjavító készlet kulccsal – Ford Focus C-MAX (2003–2007) – 230 mm hosszú

Motorháztető zárjavító készlet kulccsal – Ford Focus C-MAX (2003–2007) – 230 mm hosszú

Kulcs a biztos nyitáshoz – javítsa a motorháztető zárját gyorsan, gazdaságosan!Ez a komplett motorhá..

Raktárkészlet: 1

18,300 - Ft

T20/W21/5W izzó foglalat

T20/W21/5W izzó foglalat

Ez az új, utángyártott T20/W21/5W izzó foglalat tökéletes megoldás, ha a régi foglalat megsérült, be..

Raktárkészlet: 6

1,500 - Ft

Univerzális Antenna talp tömítés 4.5x6x2.5cm

Univerzális Antenna talp tömítés 4.5x6x2.5cm

Védd autód antennáját a univerzális antenna talp tömítéssel! Ez a prémium minőségű, 4.5x6x..

Raktárkészlet: 3

1,200 - Ft

Szívósor Tömítés 06B133299C Audi Seat Volkswagen

Szívósor Tömítés 06B133299C Audi Seat Volkswagen

Ez az új, utángyártott szívósor tömítés kulcsfontosságú alkatrész a motor optimális működéséhez. Fel..

Raktárkészlet: 4

2,000 - Ft

Ford Rendszámtábla világítás 5105886

Ford Rendszámtábla világítás 5105886

Ez az új, utángyártott rendszámtábla világítás tökéletes megoldás, ha a régi egység megsérült, beázo..

Raktárkészlet: 4

2,600 - Ft

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881634B

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881634B

Háttámla állító kar jobb 1J3881634BJavítsa meg autója háttámláját bal oldali háttámla állító ka..

Raktárkészlet: 10

2,600 - Ft

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881633B

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881633B

Javítsa meg autója háttámláját bal oldali háttámla állító karral (Gyártói cikkszám: 1J3881..

Raktárkészlet: 15

2,600 - Ft