2022. Szeptember 1. - től, a jelenleg hatályos jogszabályok és adózási törvények változása miatt csak Magánszemélyeknek tudok számlát adni!!!

Megértésüket köszönöm!


Ha elakadt az oldalon, KATTINTSON IDE a webshop használati segédlethez!



Bowdenek, Spirálok
Erőátvitel
Fék alkatrészek
Generátorok
Gumi, Szilikon, műanyag csövek
Hűtés Fűtés
Indítómotorok
Kapcsolók, Jeldók, Érzékelők
Karosszéria alkatrészek
Kormányzás
Légrugók, kompresszorok
Motoralkatrészek
Univerzális termékek
Váltószoknyák, váltógombok

Ha nem biztos a dolgában, kérje tapasztaltabb szerelõ segítségét!

Turbó… Igazi autós varázsszó, pedig a technika nagyon egyszerû. Egy csigaházban két lapátkerék közös tengelyen, az egyiket (turbinakerék) a kiáramló forró kipufogógáz hajtja meg, míg a másik (kompresszorkerék) friss levegõt szív be, és a normál légkörinél nagyobb nyomással juttatja azt a motor égésterébe. A több levegõhöz (oxigénhez) több benzint, vagy gázolajat lehet adagolni, ezáltal nagyobb lesz a teljesítmény és a nyomaték – dióhéjban ennyi a lényeg.

A turbó azonban olyan alkatrész - és máris tegyük hozzá, igen drága alkatrész - amelynek élettartama nagymértékben függ az autót használó vezetési szokásaitól. Igazából három dologra kell odafigyelni:

  1. hogy idõ elõtt ne nyírjuk ki a turbót. - Mindig idõben - komoly igénybevételnél az elõírtnál gyakrabban - végezzünk olajcserét, légszûrõcserét, és ne a minõségen akarjunk spórolni.
  2. Hidegen indított motort soha nem szabad padlógázzal felpörgetni, meghajtani a teljes olajnyomás felépülése elõtt.
  3. Melegen (különösen hosszú út után) soha ne állítsuk le azonnal a motort, szánjunk 1-2 percet az alapjáraton történõ hûtésre.

Ezen egyszerû dolgok lelkiismeretes betartásával jelentõsen megnövelhetõ a turbófeltöltõ élettartama.

De miért is fontos mindez, és milyen károk keletkezhetnek?

Kezdjük az olajcserével.

A lapátkerekek tengelye speciális, ún. úszócsapágyas megoldású, azaz nem csak a tengely forog a csapágyban, hanem maga a csapágy is a házban – persze, a tengely fordulatszáma jóval nagyobb. A tökéletes mûködéshez állandó olajfilmre van szükség, és ez az olaj ugyanaz, ami a motorban kering. Mivel a turbó tengelye csillagászati - akár 200 000 1/min - fordulatszám fölött forog, és a meghajtó kipufogógáz ugyancsak forró, a hõterhelés óriási, amit a keringetett olaj és a hûtõvíz próbál kordában tartani. Ha szennyezõdés kerül az olajba, máris elindul a lavina, aminek könnyen a turbó halála lehet a végeredménye, és itt nem kell nagy dolgokra gondolni: elegendõ, ha a kiáramló nagynyomású kipufogógáz a csapágytömítés mellet „benyom” némi égésterméket (kormot).

Jellegzetes hibák:

kenéshiány, késedelem, illetve túlhevülés miatt szó szerint megégnek az alkatrészek.

Idegen anyag másképpen is bekerülhet a zárt rendszerbe, például hirtelen motorleállításnál az olajnak nincs ideje kellõképpen lehûlni, és a túlhevülés következtében a kenõanyagból kiváló anyagok elkeverednek a folyadékban, majd idõ elõtt tönkreteszik a csapágyakat. A szilárd szennyezõdések nem körömhegynyi darabokat jelentenek, mikronokról beszélünk, ám ezek jól felismerhetõ, barázdás károsodásokat idéznek elõ a fémfelületeken. Az olaj mellett a légszûrõ rendszeres cseréje is nagyon fontos. Ha a koszos, eltömõdött szûrõ nem enged át elegendõ mennyiségû levegõt, akkor a turbó bizony a kelleténél jobban is „beleszippanthat” az olajsaras kartergázcsõbe (ahonnan eleve szív a kötelezõ környezetvédelmi elõírás miatt), és ennek hosszútávon káros következményei lehetnek. Ugyancsak megeshet, hogy a szívóhatás átszakítja a szûrõbetétet.

Nem csak az olaj rossz minõségére fizethetünk rá, a kenés hiánya, késedelme is tönkreteheti a turbót. A hiánynál 8-10 másodpercrõl van szó, ennyi már elegendõ ahhoz, hogy a teljes csapágyrendszer komoly mértékben károsodjon az extrém, hirtelen magas hõterhelés miatt – ilyen esetben ún. hõfuttatási színek láthatók az alkatrészeken. Ennek a sérüléstípusnak az enyhébb változata, amikor 3-5 másodpercre „kimarad” az olajnyomás, a jelenség voltaképpen ugyanaz, csak a mértéke szerényebb. Ritkán, de megeshet, hogy a lapátkerekek bekerült idegen anyagtól mennek tönkre, amelyek valósággal ledarálják, megrágják a lapátokat. Végezetül ejtsünk szót a kiegyensúlyozottságról, amely a turbófeltöltõ hosszú életének az alapja. A kiugróan magas üzemi fordulatszám miatt a legkisebb kiegyensúlyozatlanságból eredõ rázkódás is egyenlõ a halálos ítélettel, így az alkatrészeket több lépcsõben, precízen centrírozzák – az elsõ lépés a tengelyre és a lapátkerekekre vonatkozik, majd következhet a már összeszerelt középrész üzemszerû körülményekhez hasonlatos beállítása, de nem a motorra, hanem egy sûrített levegõvel mûködtetett célgépre szerelve.


Milyen jelenségeket produkálhat egy beteg, netán haldokló turbó?

A panaszkodás egyértelmû jele az olajszivárgás, akár az egyik, akár a másik lapátkerék oldalán, az okok és a javítások pedig messzire vezethetnek, a dugulásoktól kezdve a motorfelújításig – a kérdésekre szakmûhelyben kapható válasz. Szintén dugulásokra, továbbá tömítetlenségekre (repedés, átégés), szivárgásokra (pl. kipufogógáz a turbinakeréknél) utalnak a különféle zajok, érdemes erre is odafigyelni, akárcsak a kipufogóból távozó kékes vagy fekete füstre. Utóbbira magyarázat lehet a szelepek rossz beállítása, és ennek orvoslása igen egyszerû, de elõidézhetik a kopott dugattyúgyûrûk is, és ez már mindenképpen motorbontással együtt járó, költséges munka. A kékes füstnek ugyanúgy számtalan oka lehet, egyszerûbb vagy bonyolultabb, de az olajnak jó eséllyel szerepe lesz a hibában. Ha a turbós motornak csökken a teljesítménye, netán megnövekedik az olajfogyasztása, sajnos kezdhetünk gyanakodni, és csak a szervizben fog kiderülni az igazság, hogy csupán légszûrõt kell cserélni, netán a turbót kitisztítani, esetleg nagyobb a baj, és komoly beavatkozásra lesz szükség.

Forrás: Autonavigátor.hu

További tapasztalatok:

Nem minden esetben a turbó a hibás. Vannak jelenségek, melyek inkább a csövekre hívják fel a figyelmet. 

Személyes tapasztalatainkból válogattunk össze néhányat:

  • Alapjáraton és /vagy terhelés alatt, (fordulaton) néha kihagy egy pillanatra, esetleg megtorpan a motor. Fõként dieselnél tapasztaltuk. A hiba: a turbócsövek valamelyikén apró repedés keletkezett, ahol már eltudott illanni a töltõlevegõ, és nem tudta biztosítani a megfelelõ erõséggú töltõnyomást. Idõvel az olajtól és a megnõvekedett üzemi hõmérséklettõl (fõként nyáron) "elfárad" a gumicsõ is és a mûanyag csõ is. Kikeményedik a csõ és elveszti a rugalmasságát. ilyenkor az anyag elreped, eltörik.  Terheléskor, a levegõ megrepeszti, vagy ki is lyukasztja a csöveket.
  • Az autó erõtlen és lomha lesz.
  • Gázadáskor kormolni kezd.
  • Menet közben, vagy gázadásra sziszegõ, süvítõ hangot hallunk a motorháztetõ alól.

Ha ezeket tapasztaljuk, elõször a csöveket ellenõriztessük. Többnyire itt találhatóak a hibák.

Ha hosszú távon gondolkodik az autójával, érdemes ezeket a csöveket szilikonból készült csövekre cserélni (sajnos nem minden változatból létezik) mert tartósabb, rugalmasabb, jobban ellenáll az olajnak és a hõnek. Igaz kicsit drágább is, de mindenképpen megéri a befektetés. Ha a motor már nagyon veri az olajat, hamar tönkreteszi a gumi csöveket.


Önindító, indítómotor hibajelenségek
Mi az az önindító? Az indítómotor gyakorlatilag egy villamos motor, amit a motor fõtengelyének megforgatására használnak. Meghibásodása esetén a moto...
Alkatrészweb
Alkatrészweb.hu
read more ⟶
Leave a comment
Note: HTML is not translated!
Fizetési átjáró - MyPos
Megbízható bolt
Pannon XP Futárszolgálat

Legnépszerűbb termékek

Smart Fortwo 450 Ajtózár Nyitó Bowden – Első (Jobb és Bal)

Smart Fortwo 450 Ajtózár Nyitó Bowden – Első (Jobb és Bal)

Ez az új, utángyártott ajtózár nyitó kábel bowden a Smart Fortwo 450 modellekhez készült, melyeket 1..

Raktárkészlet: 3

3,000 - Ft

Motorháztető zárjavító készlet kulccsal – Ford Focus C-MAX (2003–2007) – 230 mm hosszú

Motorháztető zárjavító készlet kulccsal – Ford Focus C-MAX (2003–2007) – 230 mm hosszú

Kulcs a biztos nyitáshoz – javítsa a motorháztető zárját gyorsan, gazdaságosan!Ez a komplett motorhá..

Raktárkészlet: 1

18,300 - Ft

T20/W21/5W izzó foglalat

T20/W21/5W izzó foglalat

Ez az új, utángyártott T20/W21/5W izzó foglalat tökéletes megoldás, ha a régi foglalat megsérült, be..

Raktárkészlet: 6

1,500 - Ft

Univerzális Antenna talp tömítés 4.5x6x2.5cm

Univerzális Antenna talp tömítés 4.5x6x2.5cm

Védd autód antennáját a univerzális antenna talp tömítéssel! Ez a prémium minőségű, 4.5x6x..

Raktárkészlet: 3

1,200 - Ft

Szívósor Tömítés 06B133299C Audi Seat Volkswagen

Szívósor Tömítés 06B133299C Audi Seat Volkswagen

Ez az új, utángyártott szívósor tömítés kulcsfontosságú alkatrész a motor optimális működéséhez. Fel..

Raktárkészlet: 4

2,000 - Ft

Ford Rendszámtábla világítás 5105886

Ford Rendszámtábla világítás 5105886

Ez az új, utángyártott rendszámtábla világítás tökéletes megoldás, ha a régi egység megsérült, beázo..

Raktárkészlet: 4

2,600 - Ft

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881634B

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881634B

Háttámla állító kar jobb 1J3881634BJavítsa meg autója háttámláját bal oldali háttámla állító ka..

Raktárkészlet: 10

2,600 - Ft

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881633B

Háttámla Állító Kar Bal - Volkswagen Golf, Polo, Audi A1, Seat - 1J3881633B

Javítsa meg autója háttámláját bal oldali háttámla állító karral (Gyártói cikkszám: 1J3881..

Raktárkészlet: 15

2,600 - Ft