Ha nem biztos a dolgában, kérje tapasztaltabb szerelõ segítségét!
Turbó… Igazi autós varázsszó, pedig a technika nagyon egyszerû. Egy csigaházban két lapátkerék közös tengelyen, az egyiket (turbinakerék) a kiáramló forró kipufogógáz hajtja meg, míg a másik (kompresszorkerék) friss levegõt szív be, és a normál légkörinél nagyobb nyomással juttatja azt a motor égésterébe. A több levegõhöz (oxigénhez) több benzint, vagy gázolajat lehet adagolni, ezáltal nagyobb lesz a teljesítmény és a nyomaték – dióhéjban ennyi a lényeg.
A turbó azonban olyan alkatrész - és máris tegyük hozzá, igen drága alkatrész - amelynek élettartama nagymértékben függ az autót használó vezetési szokásaitól. Igazából három dologra kell odafigyelni:
- hogy idõ elõtt ne nyírjuk ki a turbót. - Mindig idõben - komoly igénybevételnél az elõírtnál gyakrabban - végezzünk olajcserét, légszûrõcserét, és ne a minõségen akarjunk spórolni.
- Hidegen indított motort soha nem szabad padlógázzal felpörgetni, meghajtani a teljes olajnyomás felépülése elõtt.
- Melegen (különösen hosszú út után) soha ne állítsuk le azonnal a motort, szánjunk 1-2 percet az alapjáraton történõ hûtésre.
Ezen egyszerû dolgok lelkiismeretes betartásával jelentõsen megnövelhetõ a turbófeltöltõ élettartama.
De miért is fontos mindez, és milyen károk keletkezhetnek?
Kezdjük az olajcserével.
A lapátkerekek tengelye speciális, ún. úszócsapágyas megoldású, azaz nem csak a tengely forog a csapágyban, hanem maga a csapágy is a házban – persze, a tengely fordulatszáma jóval nagyobb. A tökéletes mûködéshez állandó olajfilmre van szükség, és ez az olaj ugyanaz, ami a motorban kering. Mivel a turbó tengelye csillagászati - akár 200 000 1/min - fordulatszám fölött forog, és a meghajtó kipufogógáz ugyancsak forró, a hõterhelés óriási, amit a keringetett olaj és a hûtõvíz próbál kordában tartani. Ha szennyezõdés kerül az olajba, máris elindul a lavina, aminek könnyen a turbó halála lehet a végeredménye, és itt nem kell nagy dolgokra gondolni: elegendõ, ha a kiáramló nagynyomású kipufogógáz a csapágytömítés mellet „benyom” némi égésterméket (kormot).
Jellegzetes hibák:
kenéshiány, késedelem, illetve túlhevülés miatt szó szerint megégnek az alkatrészek.
Idegen anyag másképpen is bekerülhet a zárt rendszerbe, például hirtelen motorleállításnál az olajnak nincs ideje kellõképpen lehûlni, és a túlhevülés következtében a kenõanyagból kiváló anyagok elkeverednek a folyadékban, majd idõ elõtt tönkreteszik a csapágyakat. A szilárd szennyezõdések nem körömhegynyi darabokat jelentenek, mikronokról beszélünk, ám ezek jól felismerhetõ, barázdás károsodásokat idéznek elõ a fémfelületeken. Az olaj mellett a légszûrõ rendszeres cseréje is nagyon fontos. Ha a koszos, eltömõdött szûrõ nem enged át elegendõ mennyiségû levegõt, akkor a turbó bizony a kelleténél jobban is „beleszippanthat” az olajsaras kartergázcsõbe (ahonnan eleve szív a kötelezõ környezetvédelmi elõírás miatt), és ennek hosszútávon káros következményei lehetnek. Ugyancsak megeshet, hogy a szívóhatás átszakítja a szûrõbetétet.
Nem csak az olaj rossz minõségére fizethetünk rá, a kenés hiánya, késedelme is tönkreteheti a turbót. A hiánynál 8-10 másodpercrõl van szó, ennyi már elegendõ ahhoz, hogy a teljes csapágyrendszer komoly mértékben károsodjon az extrém, hirtelen magas hõterhelés miatt – ilyen esetben ún. hõfuttatási színek láthatók az alkatrészeken. Ennek a sérüléstípusnak az enyhébb változata, amikor 3-5 másodpercre „kimarad” az olajnyomás, a jelenség voltaképpen ugyanaz, csak a mértéke szerényebb. Ritkán, de megeshet, hogy a lapátkerekek bekerült idegen anyagtól mennek tönkre, amelyek valósággal ledarálják, megrágják a lapátokat. Végezetül ejtsünk szót a kiegyensúlyozottságról, amely a turbófeltöltõ hosszú életének az alapja. A kiugróan magas üzemi fordulatszám miatt a legkisebb kiegyensúlyozatlanságból eredõ rázkódás is egyenlõ a halálos ítélettel, így az alkatrészeket több lépcsõben, precízen centrírozzák – az elsõ lépés a tengelyre és a lapátkerekekre vonatkozik, majd következhet a már összeszerelt középrész üzemszerû körülményekhez hasonlatos beállítása, de nem a motorra, hanem egy sûrített levegõvel mûködtetett célgépre szerelve.
Milyen jelenségeket produkálhat egy beteg, netán haldokló turbó?
A panaszkodás egyértelmû jele az olajszivárgás, akár az egyik, akár a másik lapátkerék oldalán, az okok és a javítások pedig messzire vezethetnek, a dugulásoktól kezdve a motorfelújításig – a kérdésekre szakmûhelyben kapható válasz. Szintén dugulásokra, továbbá tömítetlenségekre (repedés, átégés), szivárgásokra (pl. kipufogógáz a turbinakeréknél) utalnak a különféle zajok, érdemes erre is odafigyelni, akárcsak a kipufogóból távozó kékes vagy fekete füstre. Utóbbira magyarázat lehet a szelepek rossz beállítása, és ennek orvoslása igen egyszerû, de elõidézhetik a kopott dugattyúgyûrûk is, és ez már mindenképpen motorbontással együtt járó, költséges munka. A kékes füstnek ugyanúgy számtalan oka lehet, egyszerûbb vagy bonyolultabb, de az olajnak jó eséllyel szerepe lesz a hibában. Ha a turbós motornak csökken a teljesítménye, netán megnövekedik az olajfogyasztása, sajnos kezdhetünk gyanakodni, és csak a szervizben fog kiderülni az igazság, hogy csupán légszûrõt kell cserélni, netán a turbót kitisztítani, esetleg nagyobb a baj, és komoly beavatkozásra lesz szükség.
Forrás: Autonavigátor.hu
További tapasztalatok:
Nem minden esetben a turbó a hibás. Vannak jelenségek, melyek inkább a csövekre hívják fel a figyelmet.
Személyes tapasztalatainkból válogattunk össze néhányat:
- Alapjáraton és /vagy terhelés alatt, (fordulaton) néha kihagy egy pillanatra, esetleg megtorpan a motor. Fõként dieselnél tapasztaltuk. A hiba: a turbócsövek valamelyikén apró repedés keletkezett, ahol már eltudott illanni a töltõlevegõ, és nem tudta biztosítani a megfelelõ erõséggú töltõnyomást. Idõvel az olajtól és a megnõvekedett üzemi hõmérséklettõl (fõként nyáron) "elfárad" a gumicsõ is és a mûanyag csõ is. Kikeményedik a csõ és elveszti a rugalmasságát. ilyenkor az anyag elreped, eltörik. Terheléskor, a levegõ megrepeszti, vagy ki is lyukasztja a csöveket.
- Az autó erõtlen és lomha lesz.
- Gázadáskor kormolni kezd.
- Menet közben, vagy gázadásra sziszegõ, süvítõ hangot hallunk a motorháztetõ alól.
Ha ezeket tapasztaljuk, elõször a csöveket ellenõriztessük. Többnyire itt találhatóak a hibák.
Ha hosszú távon gondolkodik az autójával, érdemes ezeket a csöveket szilikonból készült csövekre cserélni (sajnos nem minden változatból létezik) mert tartósabb, rugalmasabb, jobban ellenáll az olajnak és a hõnek. Igaz kicsit drágább is, de mindenképpen megéri a befektetés. Ha a motor már nagyon veri az olajat, hamar tönkreteszi a gumi csöveket.